Monday, December 20, 2021

Hur skriver man en beskrivande uppsats

Hur skriver man en beskrivande uppsats



En beskrivning kan bara vara ett enkelt stycke, eller hur skriver man en beskrivande uppsats de utan specifik struktur, samtidigt har en beskrivande uppsats fem eller fler stycken och en tydlig och komplett struktur, hur skriver man en beskrivande uppsats. Typer av meningar Skriva i kursiv Skriva i kursiv. Välj en person som du känner väl – att göra det ger dig mycket att skriva om. Dessa bör vara de mest intressanta föremålen som du har noterat i dina kolumner och kommer detaljerna som du fördjupar i styckena i din uppsats. Logga in Bli medlem. Beskrivande essäer testar din förmåga att använda språk på ett originellt och kreativt sätt, för att förmedla till läsaren en minnesvärd bild av vad du än beskriver. Ibland behöver du lite konstruktiv kritik för att knyta ihop lösa trådar i ditt skrivande.





Vad är en beskrivande uppsats?



Publicerad den 30 juli av Jack Caulfield. Reviderad den 6 december, En beskrivande essä ger en levande, detaljerad beskrivning av något - i allmänhet en plats eller ett föremål, men möjligen något mer abstrakt som en känsla. Denna typ av uppsats liknar den berättande uppsatsenhur skriver man en beskrivande uppsats, är mer kreativt än de flesta akademiska skrivande. Beskrivande essäer testar din förmåga att använda språk på ett originellt och kreativt sätt, för att förmedla till läsaren en minnesvärd bild av vad du än beskriver. De är vanligtvis tilldelade hur skriver man en beskrivande uppsats skrivövningar på gymnasiet och i kompositionsklasser.


Innehållsförteckning Beskrivande essäämnen Tips för att skriva beskrivande Beskrivande essäexempel Vanliga frågor om beskrivande essäer. De kommer ofta att be dig beskriva något utifrån din egen erfarenhet. Tänk på föremål och platser du känner väl, som framkallar specifika känslor eller förnimmelser och som du kan beskriva på ett intressant sätt. Nyckeln till att skriva en effektiv beskrivande uppsats är att hitta sätt att ta med hur skriver man en beskrivande uppsats föremål för liv för läsaren. Använd bildspråk, sensoriska detaljer och starka ordval för att skapa en minnesvärd beskrivning. Bildspråk består av enheter som metafor och liknelse som använder ord på icke-bokstavliga sätt för att skapa en minnesvärd effekt.


Här har vi använt en liknelse för att jämföra parken med ett ansikte och träden med ansiktshår. En annan viktig aspekt av beskrivande skrivande är användningen av sensoriska detaljer. Det betyder att man inte bara refererar till hur något ser ut, utan också till hur skriver man en beskrivande uppsats, ljud, beröring och smak. Även när ditt ämne är mer abstrakt, kanske du hittar ett sätt att införliva sinnena mer metaforiskt, som i denna beskrivande uppsats om rädsla. Att skriva beskrivande innebär att man väljer sina ord noggrant. Användningen av effektiva adjektiv är viktig, men det är också ditt val av adverb, verb och även substantiv.


Försök att titta igenom dina meningar för att hitta platser där ett annat ord skulle förmedla ditt intryck mer exakt eller levande. Att använda en synonymordbok kan hjälpa dig hur skriver man en beskrivande uppsats alternativa ordval. Överanvändning av en synonymordbok kan resultera i löjliga meningar som den här:. Se ett exempel. På söndagseftermiddagar spenderar jag gärna min tid i trädgården bakom mitt hus. Trädgården är smal men lång, en grön korridor som sträcker sig från husets baksida, och jag sitter på en gräsmatta längst in för att läsa och koppla av. Jag är i mitt lilla fridfulla paradis: trädets skugga, känslan av gräset på mina fötter, fiskens milda aktivitet i dammen bredvid mig.


Min katt korsar trädgården smidigt och hoppar upp på staketet för att undersöka den från ovan. Från sin abborre kan han vaka över sitt lilla kungarike och hålla ett öga på grannarna. Därmed är jag ensam kvar med fisken, vars hela värld är dammen vid mina fötter, hur skriver man en beskrivande uppsats. Fisken utforskar dammen varje dag som för första gången, provocerar och inspekterar varje sten. Jag känner ibland likadant med att sitta här i trädgården; Jag känner platsen bättre än någon annan, men när jag återvänder känner jag mig fortfarande tvungen att uppmärksamma alla dess detaljer och nyheter – en ny fågel som sitter i trädet, gräsets tillväxt och rörelsen hos insekterna som den skyddar... När jag sitter ute i trädgården känner jag mig lugn. Jag känner mig hemma. Och ändå känner jag alltid att det finns mer att upptäcka.


Gränserna för min trädgård må vara små, men det finns en hel värld i den, och det är en jag aldrig kommer att tröttna på att bo i. Den viktigaste skillnaden är att en berättande essä är designad för att berätta en komplett historia, medan en beskrivande essä är avsedd att förmedla en intensiv beskrivning av en viss plats, objekt eller koncept. Berättande och beskrivande uppsatser låter dig både skriva mer personligt och kreativt än andra typer av uppsatser och liknande skrivfärdigheter kan gälla för båda. Låt en språkexpert förbättra ditt skrivande.


Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter. Gör kontrollen. Generera dina APA-citat gratis! APA Citation Generator. Få feedback om språk, struktur och formatering Professionella redaktörer korrekturläser och redigerar din uppsats genom att fokusera på: Akademisk stil Vaga meningar Grammatik Stilkonsekvens Se ett exempel. Jag känner ibland likadant med att sitta här i trädgården; Jag känner platsen bättre än någon annan, men när jag återvänder känner jag mig fortfarande tvungen att uppmärksamma alla dess detaljer och nyheter - en ny fågel som sitter i trädet, gräsets tillväxt, hur skriver man en beskrivande uppsats, och insekternas rörelser som den skyddar... När jag sitter ute i trädgården känner jag mig lugn. Hur kommer jag på ett ämne för min beskrivande uppsats? Är den här artikeln till hjälp?


Jack Caulfield Jack är en britt baserad i Amsterdam, med en MA i jämförande litteratur. Han skriver och redigerar för Scribbr, och läser mycket böcker på fritiden. Andra elever gillade också. Det är en personlig och kreativ typ av uppsats som testar din förmåga att skapa en tydlig och engagerande berättelse. Hur man skriver en litterär analysuppsats En steg-för-steg-guide Litteraturanalys innebär att noggrant studera en text och diskutera hur mening förmedlas genom saker som bildspråk, ton och perspektiv. Hur man skriver en expository essä En expository essä ger en förklaring av ett ämne.


Vad är ditt plagiatpoäng? Scribbr Plagiat Checker.





barnarbete i Indien uppsats



Det är en bra idé att skriva en sista mening som relaterar till huvudpoängen i din uppsats. När detta är gjort är papperet nu färdigt. Vi rekommenderar att du korrekturläser din beskrivande uppsats för att rätta till eventuella grammatiska fel. När du har skrivit klart, ta en paus. När du kommer tillbaka till din beskrivande uppsats, här är några frågor att ställa dig själv:. Ibland kan webbapplikationer som Grammarly eller Hemingway-appen hjälpa dig att sortera din grammatik. Ibland behöver du lite konstruktiv kritik för att knyta ihop lösa trådar i ditt skrivande. Detta är en allmänt tilldelad och mest eftertraktad form av en uppsats. Varför inte ta en titt på våra skriftliga beskrivande uppsatsexempel. I det här avsnittet kan du hitta några av de bästa exemplen och citaten följt av lite kritik. Okej, det kan vara möjligt att du inte är den uttrycksfulla ordkonstnären i världen.


Om du letar efter någon som kan tillfredsställa din "skriv en uppsats åt mig"-förfrågan, har vi många skribenter som har ett levande ordspråk som flödar genom deras blod. Du kommer att få ditt skrivna mästerverk levererat till dig i tid, med ett leende på läpparna! Var tvungen att be om en revidering och jag fick även en revidering tillbaka i tid utan problem. Bra jobbat. Hon följde alla instruktioner, och hon slutade till och med 5 dagar före förfallodagen. Hon är fantastisk! Fantastisk omvårdnadshjälp på så kort tid. Expert gjorde jobbet korrekt. Jag kommer definitivt att använda henne igen. Jag kan inte ge tillräckligt med beröm för hur bra min 6-sidiga fallstudie blev! Mycket imponerad av vändningstiden och den uppmärksamhet på detaljer som behövs för uppdraget. är nu tillgänglig. Writers Hur man beställer tjänster.


Custom Writing Avhandling Skriva Forskning Uppsats Skriva Termin Uppsats Skriva Antagning Uppsats Skriva Uppsats Hjälp Uppsats Redigera Kurser Skriva Fysik Hjälp. Köp en uppsats Gör min uppsats Collegeuppsats Hjälp Skriv om min uppsats Gör mina läxor Gör mina matteläxor. Logga in Bli medlem. Alla inlägg Allmänna guider. Slutsats Precis hypotes. Essäskrivande. Jämför och kontrastera uppsats Kreativ uppsats Kritisk uppsats Definition Uppsats Beskrivande uppsats DBQ Uppsats Exemplifierande uppsats Förklarande uppsats Expository Essay Gun Control Essay Illustration Uppsats Informativ uppsats Berättande uppsats Sjuksköterskeuppsats Åsiktsuppsats Personlig uppsats Övertygande uppsats Uppsats Uppsats Reflekterande uppsats SAT Reflektion Uppsats.


Forskningsdokument Översikt Forskningsuppsats Slutsats Forskningsuppsatsformat Forskningsuppsats MLA-format Forskningsförslag. Litteraturrecensioner. Heart of Darkness Sammanfattning Hål Sammanfattning Othello Sammanfattning Pride and Prejudice Sammanfattning To Kill a Mockingbird Sammanfattning Wuthering Heights Sammanfattning A Clockwork Orange Sammanfattning Lord of The Flies Sammanfattning. Formatera stilar. Och ändå känner jag alltid att det finns mer att upptäcka. Gränserna för min trädgård må vara små, men det finns en hel värld i den, och det är en jag aldrig kommer att tröttna på att bo i. Den viktigaste skillnaden är att en berättande essä är designad för att berätta en komplett historia, medan en beskrivande essä är avsedd att förmedla en intensiv beskrivning av en viss plats, objekt eller koncept.


Berättande och beskrivande uppsatser gör att du båda kan skriva mer personligt och kreativt än andra typer av uppsatser, och liknande skrivfärdigheter kan gälla för båda. Låt en språkexpert förbättra ditt skrivande. Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter. Gör kontrollen. Generera dina APA-citat gratis! APA Citation Generator. Få feedback om språk, struktur och formatering Professionella redaktörer korrekturläser och redigerar din uppsats genom att fokusera på: Akademisk stil Vaga meningar Grammatik Stilkonsekvens Se ett exempel. Jag känner ibland likadant med att sitta här i trädgården; Jag känner platsen bättre än någon annan, men när jag återvänder känner jag mig fortfarande tvungen att uppmärksamma alla dess detaljer och nyheter – en ny fågel uppflugen i trädet, gräsets tillväxt och rörelsen hos insekterna som den skyddar... Sitter. ute i trädgården känner jag mig lugn.


Hur kommer jag på ett ämne för min beskrivande uppsats? Är den här artikeln till hjälp? Jack Caulfield Jack är en britt baserad i Amsterdam, med en MA i jämförande litteratur. Han skriver och redigerar för Scribbr, och läser mycket böcker på fritiden. Andra elever gillade också. Det är en personlig och kreativ typ av uppsats som testar din förmåga att skapa en tydlig och engagerande berättelse. Detta är ett inledande stycke som anger din ämnesram. Skapa sedan fem märkta kolumner på ett pappersark, var och en har olika av de fem sinnena. Den här märkta listan hjälper dig att reda ut dina tankar när du beskriver ditt ämne - smaken, synen, känseln, lukten och ljudet av ditt ämne kan skissas upp bland kolumnerna.


Skriv upp i kolumnerna alla sensationer eller känsla som du associerar med ämnet du skriver om. Du måste tillhandahålla fullständiga sensoriska detaljer som hjälper till att stödja avhandlingen. Du kan använda litterära verktyg som metaforer, liknelser, personifiering och beskrivande adjektiv. När du har lagt ut kolumnerna kan du börja fylla dem med detaljer som hjälper till att stödja din avhandling. Dessa bör vara de mest intressanta föremålen som du har noterat i dina kolumner och kommer detaljerna som du konkretiserar i styckena i din uppsats. Ämnen anges i varje separat stycke och en ämnesmening börjar det stycket och måste relatera till ditt inledande stycke och din avhandling.


Nästa steg är att skapa en översikt över detaljerna i diskussionen om varje stycke. Studenter på gymnasiet ombeds i allmänhet att skriva en uppsats på fem stycken medan högskolestudenter ges mer frihet med längden på deras verk. Standarduppsatsen med fem stycken har en speciell struktur inklusive det inledande stycket med inkluderandet av ett avhandlingsuttalande, följt av tre huvudstycken som bevisar det påståendet. Slutligen gör slutstycket en sammanfattning av hela din uppsats. Denna slutsats måste också bekräfta din avhandling om det behövs.


Din slutsats måste vara välskriven eftersom det är det sista som ska läsas av din läsare och kommer att finnas kvar i deras sinne längst efter att de har läst resten av din uppsats. Det är viktigt att ta en paus från ditt skrivande när du är klar med arbetet. Genom att gå bort från arbetet en kort stund kan du rensa tankarna och ta en kort vila. Du kan sedan ta en titt på uppsatsen med nya ögon och se den på ungefär samma sätt som en person som läser den kommer att göra när de först ser stycket. När du har tagit en kort paus eller en promenad eller vad det nu kan vara, läs hela uppsatsen igen och tänk på din läsare. Du bör fråga dig själv om du var läsaren, skulle uppsatsen vara vettig för dig?

No comments:

Post a Comment