Tuesday, March 15, 2022

Strukturen för en forskningsuppsats

Strukturen för en forskningsuppsats



När vi föreslår att du organiserar dina tankar, menar vi att ta en titt på vad du har sammanställt. Titelsidan ska ange huvudtiteln och undertextens dödpunkt och kursen, namn och datum centrerat längst ner. Strukturen för en forskningsuppsats 5. Styrkor och svagheter med dessa studier; hur de jämför med andra studier eller synpunkter. Den här frågan tar upp de större konsekvenserna av din avhandling.





Exempel på uppsatser



Att skriva en akademisk uppsats innebär att forma en sammanhängande uppsättning idéer till ett argument. Eftersom uppsatser i huvudsak är linjära – de erbjuder en idé i taget – måste de presentera sina idéer i den ordning som är mest meningsfull för en läsare. Att framgångsrikt strukturera en uppsats innebär att ta hänsyn till en läsares logik. Fokus för en sådan uppsats förutsäger dess struktur. Det dikterar vilken information läsarna behöver känna till och i vilken ordning de behöver ta emot den. Således är din uppsatsstruktur nödvändigtvis unik för det huvudsakliga påståendet du gör. Även om det finns riktlinjer för att konstruera vissa klassiska essätyper, t.ex. Svara på frågor: Delarna av en uppsats. En typisk uppsats innehåller många olika typer av information, ofta placerad i specialiserade delar eller avsnitt.


Även korta uppsatser utför flera olika operationer: introducerar argumentet, strukturen i en forskningsuppsats, analysera data, ta fram motargument, avsluta. Inledningar och slutsatser har fasta platser, men andra delar inte. Motargument kan till exempel förekomma i ett stycke, som ett fristående avsnitt, som en del av början eller före slutet. Bakgrundsmaterial historiskt sammanhang eller biografisk information, en sammanfattning av relevant teori eller kritik, definitionen av ett nyckelbegrepp förekommer ofta i början av uppsatsen, mellan inledningen och det första analytiska avsnittet, men kan också förekomma nära början av den specifika avsnitt som det är relevant för.


Det är bra att tänka på de olika uppsatsavsnitten som svar på en rad frågor som din läsare kan ställa när de möter din avhandling. Läsare bör ha frågor. Om de inte gör det, är din avhandling mest strukturen i en forskningsuppsats helt enkelt en iakttagelse av fakta, inte ett påstående som kan diskuteras. För att svara på frågan måste du granska dina bevis och på så sätt visa sanningen i ditt påstående. Det här avsnittet "vad" eller "demonstration" kommer tidigt i uppsatsen, strukturen i en forskningsuppsats, ofta direkt efter introduktionen. Eftersom du i huvudsak rapporterar vad du har observerat, är det här den del du kanske har mest att säga om när du börjar skriva.


Men var uppmärksam: det bör inte ta upp mycket mer än en tredjedel ofta mycket mindre av din färdiga uppsats. Om den gör det kommer uppsatsen att sakna balans och kan läsas som enbart sammanfattning eller beskrivning. Motsvarande fråga är "hur": Hur klarar avhandlingen utmaningen med ett motargument? Hur påverkar introduktionen av nytt material – ett nytt sätt att se på bevisen, en annan uppsättning källor – påståendena du gör? Vanligtvis kommer en uppsats att innehålla minst en "hur"-del. Kalla det "komplikation" eftersom du svarar på en läsares komplicerade frågor. Detta strukturen i en forskningsuppsats kommer vanligtvis efter "vad", men tänk på att en uppsats kan komplicera argumenten flera gånger beroende på dess längd, och att enbart motargument kan förekomma nästan var som helst i en uppsats.


Den här frågan tar upp de större konsekvenserna av din avhandling. Det låter dina läsare förstå din uppsats i ett större sammanhang. När du svarar "varför", förklarar din uppsats sin egen betydelse. Även om du kanske gestikulerar den här frågan i din introduktion, hör det fullständigaste svaret på den i slutet av din uppsats. Om du utelämnar det kommer dina läsare att uppleva din uppsats som oavslutad – eller, ännu värre, som meningslös eller isolerad. Kartläggning av en uppsats. Att strukturera din uppsats enligt en läsares logik innebär att granska din avhandling och förutse vad en läsare behöver veta, och i vilken ordning, för att förstå och strukturen i en forskningsuppsats övertygad av ditt argument när det utvecklas.


Det enklaste sättet att göra detta är att kartlägga uppsatsens idéer via en skriftlig berättelse. En sådan redogörelse kommer att ge dig en preliminär redogörelse för dina idéer och gör att du kan påminna dig själv varje gång om läsarens behov för att förstå din idé. Essäkartor ber dig att förutsäga var din läsare kommer att förvänta sig bakgrundsinformation, motargument, noggrann analys av en primär källa eller en vändning till sekundärt källmaterial. Uppsatskartor handlar inte så mycket om stycken som om delar av en uppsats. De förutser de stora argumenterande rörelserna du förväntar dig att din uppsats ska göra. Testa att göra din karta så här:.


Din karta bör naturligtvis ta dig igenom några preliminära svar på de grundläggande frågorna om vad, hur och varför. Det är dock inte ett kontrakt – ordningen i vilken idéerna uppträder är inte stel. Uppsatskartor är flexibla; de utvecklas med dina idéer. Tecken på problem. En vanlig strukturell brist i högskoleuppsatser är "genomgången" även märkt "sammanfattning" eller "beskrivning". Genomgångsuppsatser följer strukturen i sina källor snarare än att fastställa sina egna. Sådana essäer har i allmänhet en beskrivande tes snarare än en argumenterande. Var försiktig med styckeöppnare som leder av med "tid"-ord "först", "nästa", "efter", "då" eller "listar" ord "också", "en annan", "utöver", strukturen i en forskningsuppsats. Även om de inte alltid signalerar problem, indikerar dessa styckeöppnare ofta att en uppsatss avhandling och struktur behöver arbeta: de föreslår att uppsatsen helt enkelt återger källtextens kronologi när det gäller tidsord: först händer detta, sedan att, och efteråt en annan sak.


eller bara listar exempel efter exempel "Dessutom, strukturen i en forskningsuppsats, färganvändningen indikerar ett annat sätt som målningen skiljer mellan gott och ont.". CopyrightElizabeth Abrams, för Writing Center vid Harvard University, strukturen i en forskningsuppsats. Hoppa till huvudinnehållet. Huvudmeny Utility Menysökning. Harvard College Writing Program HARVARD. Vanliga frågor Boka ett möte Skrivresurser Engelsk grammatik- och språklärare Institutionsskrivande stipendiater Skrivresurser Skrivråd: The Barker Underground-bloggen Möt lärarna! Kontakta oss. Svara på frågor: Delarna av en uppsats En typisk uppsats innehåller många olika typer av information, ofta placerad i specialiserade delar eller avsnitt, strukturen i en forskningsuppsats.


Kartlägga en uppsats Att strukturera din uppsats enligt en läsares logik innebär att granska din avhandling och förutse vad en läsare behöver veta, och i vilken ordningsföljd, för att förstå och övertygas av ditt argument när det utvecklas. Försök att göra din karta så här: Ange din avhandling i en mening eller två, skriv sedan en annan mening som säger varför det är viktigt att göra det påståendet. Ange, med andra ord, vad en läsare kan lära sig genom att utforska påståendet med dig. Här förutser du ditt svar på "varför"-frågan som du så småningom kommer att konkretisera i din slutsats.


Börja din nästa mening så här: "För att bli övertygad av mitt påstående är det första en läsare behöver veta. Detta kommer att börja med att svara på "vad"-frågan. Alternativt kan du upptäcka att det första din läsare behöver veta är lite bakgrundsinformation. Börja var och en av följande meningar som strukturen i en forskningsuppsats "Nästa sak som min läsare behöver veta är. Fortsätt tills du har kartlagt din uppsats. Tecken på problem En vanlig strukturell brist i högskoleuppsatser är "genomgången" även märkt "sammanfattning" eller "beskrivning".


Skrivresurser Strategier för att skriva uppsats Hur man läser en uppgift Hur man gör en närläsning Utveckla en avhandling som beskriver ämnessatser och skyltar Övergång: Se upp för kardborreband Hur man skriver en jämförande analys Avsluta uppsatsen: Slutsatser Korta guider till att skriva i disciplinerna, strukturen i en forskningsuppsats. Snabblänkar Boka ett möte Drop-in-timmar Engelsk grammatik och språklärare Institutional Writing Fellows Harvard Guide strukturen i en forskningsuppsats Använda källor Följ HCWritingCenter. Copyright © Presidenten och stipendiaten vid Harvard College Rapport om intrång i upphovsrätten för digital tillgänglighet.





uppsatser om färgen lila



Men med rätt organisation borde en kraftfull slutsats nästan skriva sig själv. Se till att inte introducera några nya koncept, även om en del av en uppmaning till handling kan ange områden för framtida forskning. Vetenskapligt arbete kommer från många discipliner och är inte bara begränsat till labbarbete. Medan många biologer och ingenjörer bedriver forskning, finns det också samhällsvetenskaper som psykologi och affärer. Som ett resultat har flera akademiska skrivstandarder utvecklats för att tillgodose behoven i många sfärer. När du får din uppgift var noga med att fråga din lärare om citatformatet och följ dessa riktlinjer.


Denna stil är populär inom samhällsvetenskaper som psykologi och affärer. Den primära egenskapen hos APA-stilen är att inkludera det som kallas ett löparhuvud. Den här delen är en typ av rubrik överst på varje papper. Den kommer att innehålla en förkortad titel på verket samt sidnumret. På titelsidan av en APA-uppsats kommer du att prefixa denna rubrik med orden Running head för identifiering. Alla citerade verk ingår i en referenslista i slutet av din uppsats. När man skriver för humaniora är detta format nästan garanterat. Det kräver inte ett löpande huvud som APA, men kräver användning av ett läsbart teckensnitt, återigen rekommenderas ett 12pt Times New Roman-teckensnitt.


En lista över alla citat i din uppsats visas i slutet i en bibliografi. ASA-formatering är mycket lik APA. Den innehåller ett löpande huvud i samma format samt en liknande inställning för titelsidan. Den avviker dock där den rekommenderar ett 12pt Arial-teckensnitt. Med Chicago-stilen bör du använda ett 12pt Times New Roman-teckensnitt genomgående. Chicago använder sig av fotnoter, som ska numreras när de används och en fullständig lista i slutet av publikationen ska också inkluderas. Denna stil delar många funktioner från Chicago, där den härrörde. Citatformatet använder sig av anteckningar och bibliografihänvisningar.


Anteckningar är desamma som fotnoter i ovannämnda stil medan bibliografi är citerade verk. In line-referenser använder metoden för författarens datum som bifogas i lärlingar. Denna stil kräver inte ett specifikt teckensnitt men säger att det ska vara lättläst. Titelsidan ska ange huvudtiteln och undertextens dödpunkt och kursen, namn och datum centrerat längst ner. Vetenskapligt arbete är något av det mest krävande arbete eleverna står inför men kan vara det mest intressanta och givande. Ofta kan reglerna för hur man gör saker vara ett hinder för att njuta av ditt akademiska liv. Hej, jag heter Caroline. Jag har två års skrivarerfarenhet och mina huvudsakliga fokusområden är företagande och entreprenörskap, engelska och sjukvård.


Varje enskild beställning vi levererar är skriven från grunden enligt dina instruktioner. Vi har nolltolerans för plagiat, så alla ifyllda papper är unika och kontrolleras för plagiat med en ledande plagiatdetektor. Vi strävar efter att leverera skräddarsydda uppsatser av hög kvalitet innan deadline. Det är därför du inte behöver oroa dig för att missa deadline för att lämna in din uppgift. Du kan be att få revidera ditt papper så många gånger du behöver tills du är helt nöjd med resultatet. Lämna anteckningar om vad som behöver ändras, så ändrar vi det direkt. Från att svara på enkla frågor till att lösa eventuella problem, vi finns alltid här för att hjälpa dig i chatt och på telefon.


Vi har dig täckt när som helst, dag som natt. Behöver hjälp med ditt uppdrag? Få hjälp med att skriva mitt papper. Tim L. Anan Z. Att skriva en akademisk uppsats innebär att forma en sammanhängande uppsättning idéer till ett argument. Eftersom uppsatser i huvudsak är linjära – de erbjuder en idé i taget – måste de presentera sina idéer i den ordning som är mest meningsfull för en läsare. Att framgångsrikt strukturera en uppsats innebär att ta hänsyn till en läsares logik. Fokus för en sådan uppsats förutsäger dess struktur. Det dikterar vilken information läsarna behöver känna till och i vilken ordning de behöver ta emot den. Således är din uppsatsstruktur nödvändigtvis unik för det huvudsakliga påståendet du gör.


Även om det finns riktlinjer för att konstruera vissa klassiska essätyper, t.ex. Svara på frågor: Delarna av en uppsats. En typisk uppsats innehåller många olika typer av information, ofta placerad i specialiserade delar eller avsnitt. Även korta uppsatser utför flera olika operationer: introducera argumentet, analysera data, lyfta motargument, avsluta. Inledningar och slutsatser har fasta platser, men andra delar inte. Motargument kan till exempel förekomma i ett stycke, som ett fristående avsnitt, som en del av början eller före slutet.


Bakgrundsmaterial historiskt sammanhang eller biografisk information, en sammanfattning av relevant teori eller kritik, definitionen av ett nyckelbegrepp förekommer ofta i början av uppsatsen, mellan inledningen och det första analytiska avsnittet, men kan också förekomma nära början av den specifika avsnitt som det är relevant för. Det är bra att tänka på de olika uppsatsavsnitten som svar på en rad frågor som din läsare kan ställa när de möter din avhandling. Läsare bör ha frågor. Om de inte gör det är din avhandling med största sannolikhet helt enkelt en observation av fakta, inte ett påstående som kan diskuteras. För att svara på frågan måste du granska dina bevis och på så sätt visa sanningen i ditt påstående.


Det här avsnittet "vad" eller "demonstration" kommer tidigt i uppsatsen, ofta direkt efter introduktionen. Eftersom du i huvudsak rapporterar vad du har observerat, är det här den del du kanske har mest att säga om när du börjar skriva. Men var uppmärksam: det bör inte ta upp mycket mer än en tredjedel ofta mycket mindre av din färdiga uppsats. Om den gör det kommer uppsatsen att sakna balans och kan läsas som enbart sammanfattning eller beskrivning. Motsvarande fråga är "hur": Hur klarar avhandlingen utmaningen med ett motargument? Hur påverkar introduktionen av nytt material – ett nytt sätt att se på bevisen, en annan uppsättning källor – påståendena du gör?

No comments:

Post a Comment